Guides
Bremser
Sykkelhjul, sykkeldekk og nav
Sykkelstel, sykkelstyre, stem og seter
Sykkelklær, sykkelsko, sykkelhjelmer og sykkelvesker
Andre guides til deg og sykkelen
Drivsystem, gir og krankboks

Pump luft i gaffelen med riktig lufttrykk

Lagt opp d. 09-07-2024

Var denne artikkelen nyttig?

Nesten alle terrengsykler kommer med fjæring i forgaffelen. Fjæringen bidrar til å gi bedre grep på bakken, samt større komfort og sikkerhet på stien. 
 
For å få mest mulig ut av gaffelen din, må du sette den til din vekt og kjørestil. De fleste avanserte gafler kommer med minst to justeringsalternativer; Forhåndslast og rebound. 
 
Forspenningen bestemmer hvor mye kraft du trenger å legge på styret for å komprimere gaffelen, dvs. skyve gaffelen gjennom vandringen. Rebound bestemmer hvor sakte gaffelen spretter tilbake etter at den har blitt komprimert. Forspenningen justeres i mange gafler via lufttrykk, men kan også gjøres ved å justere eller bytte ut en fjær. Rebounden justeres vanligvis med en justeringsskrue nederst på gaffelens høyre ben. 
 
Denne veiledningen viser deg hvordan du justerer lufttrykket og rebounden på en dempegaffel.

 

 

Slik justerer du lufttrykket i gaffelen med en gaffelpumpe

Du innstiller lufttrykket i gaffelen ved hjelp av en gaffelpumpe, også kalt spjeldpumpe. Det er en liten pumpe som kan pumpe et veldig høyt trykk.  

Du pumper luft inn i gaffelen på følgende måte: 

  • Skru pumpen fast på ventilen på forgaflen. 

  • Pump til ønsket trykk. 

  • Skru pumpen løs fra ventilen igjen.

 

MERK: Noen gafler er utstyrt med to luftkamerer (dobbel luft), så du må pumpe luft i to ventiler.

 

 

Slik finner du riktig lufttrykk for forgaffelen på sykkelen din

På noen gafler finner du produsentens anbefalte lufttrykk trykt på et klistremerke på gaffelen, som vist her: 

Sette inn bilde ...

 

Produsentens anbefalte lufttrykk er et godt utgangspunkt, men det tar ikke hensyn til alle faktorer som for eksempel sykkelrytterens vektfordeling mellom over- og underkroppen og kjørestillingen på sykkelen. Derfor er det alltid en fordel å bruke “sag” som en indikator på riktig lufttrykk. Sagen er egentlig bare vandringen gaffelen har når sykkelrytteren er på sykkelen. Som en tommelfingerregel bør en gaffel med 100-120 mm vandring for XC (langrenn) ha en sag på ca 20%. På mange gafler er det trykt en skala på de indre bena på forgaffelen, som på følgende bilde:

Sette inn bilde ...

 

 

Dette er en god hjelp til å bestemme riktig trykk, slik at du ikke trenger å måle med for eksempel et målebånd eller tykkelse. 
 
Når du har truffet ønsket trykk, har du et godt utgangspunkt for lufttrykket i gaffelen. Lufttrykket kan finjusteres ytterligere ved å tilpasse kjørestil og terreng. Dette gjøres fortløpende ved bruk av gaffelen. Her sjekker du den røde o-ringen, som du kan se på bildet over, for å se om du utnytter trykket til det fulle på hele reisen. Forgaffelen må ikke bunne ut under normal kjøring, men hvis du sykler litt hardt, bør du dra nytte av hele reisen.

 

 

Innstilling av rebounden på forgaffelen

Rebound er vanligvis satt på en justeringsskrue i bunnen av høyre gaffelben. Du kan gjøre det uten verktøy, da det vanligvis bare er en tommelskrue. Rebounden justerer tilbakeslaget i forgaffelen etter at den er komprimert. Rebound er viktig for å opprettholde grepet på bakken, da gaffelen ellers vil komme tilbake så raskt at forhjulet vil ta av fra bakken etter komprimering. En for langsom retur kan derimot føre til at gaffelen, for eksempel når du kjører over røtter, går lenger og lenger ned i vandringen, uten å kunne springe igjen. I verste fall vil gaffelen bunne ut slik at den ikke lenger springer og du dermed kan miste grepet på bakken. 
 
Se vårt store utvalg av gafler her!

 

 

Få hjelp med gafler 

Hvis du trenger mer informasjon om de forskjellige gaflene, er du alltid velkommen til å kontakte våre eksperter i kundeservice. Vi kan gi deg råd og hjelpe deg med kjøpsbeslutningen.

 

Trenger du hjelp til andre oppgaver i sykkelverkstedet? Se alle våre guides her!