Hvilket dekktrykk er riktig for sykkelen?

Lagt opp d. 19-09-2024

Var denne artikkelen nyttig?

Denne guiden hjelper deg med å bestemme riktig dekktrykk for sykkelen din. Det er viktig å merke seg at det ikke er noen enkel metode for å finne det perfekte dekktrykket, da det avhenger av flere faktorer. Her er noen av faktorene: 

  • Dekkets bredde
     
  • Rytterens vekt 

  • System (slange/ tubeless) 

  • Rullemotstand 

  • Underlag 

  • Kjørestil 

  • Komfort 

  • Beskyttelse mot punktering 

  • Forskjeller mellom for- og bakhjulstrykk 

  • Produsentens anbefalinger 

  • Personlige preferanser

 

 

Tommelfingerregel for sykkeldekktrykk

For å gi en generell ide om det anbefalte dekktrykket, kan du bruke følgende tommelfingerregel:

  • Bysykler: 40-60 PSI / 3-4 bar 

  • Racersykler: 70-100 PSI / 5-8 bar 

  • MTB: 20-40 PSI / 1,5-3 bar 

Dette er imidlertid bare en tommelfingerregel, og riktig dekktrykk bestemmes av de enkelte parameterne.

 

 

Hvilket dekktrykk skal jeg ha på sykkelen min?

Her utdyper vi noen av de forskjellige faktorene som påvirker hvilket dekktrykk som er riktig for deg og sykkelen din: 

 

 

Bredde på dekk og ryttervekt

Generelt gjelder følgende regler:

  • Jo tynnere dekket, desto høyere trykk skal være.

  • Jo lettere rytteren er, desto lavere skal trykket være.

Et anbefalingsdiagram fra Schwalbe kan gi en ide om dekktrykk basert på dekkets bredde og rytterens vekt.

*Dette anbefalingsskjemaet kan ikke garantere at du finner riktig dekktrykk, da det ikke er tatt hensyn til overflaten, stilen, systemet og resten av parameterne.

 

 

System: dekktrykk med tubeless eller med slange

Valget mellom tubeless og slange kan påvirke det optimale dekktrykket. Tubeless sykkelryttere kan sykle med lavere trykk, men dette øker risikoen for punkteringer og snakebites hvis du sykler med en slange.

 

 

Rullemotstand og underlag

Ryttere som ønsker å justere dekktrykket for å oppnå optimal balanse mellom rullemotstand og grep, bør vurdere overflaten og kjørestilen. Høyt trykk reduserer rullemotstanden, mens lavt trykk øker grepet. For høyt dekktrykk kan imidlertid også øke rullemotstanden på grunn av at det fjerner dekkets funksjon for å absorbere ujevnheter i underlaget. 

 

 

Kjørestil og komfort

Erfarne ryttere kan tilpasse dekktrykket i henhold til kjørestil og komfortpreferanser. På denne måten kan økt komfort også føre til økt prestasjon.

 

 

Beskyttelse mot punktering

Punkteringer kommer vanligvis enten ved å treffe en skarp gjenstand eller at du opplever et slangebitt. Hvis du kjører med lavt dekktrykk, kan du øke trykket på hjulet du punkterte på. Hvis du har blåst opp dekket for hardt, kan du oppleve at du får lekkasjepunkteringer. Her kan det være greit å senke trykket litt.

 

 

Forskjellig dekktrykk på for- og bakhjul?

Noen ryttere kan vurdere å ha forskjellige dekktrykk på for- og bakhjulene for å tilpasse seg terrenget og maksimere grep, komfort og ytelse. Her kjører man ofte med høyere lufttrykk på bakhjulet, på grunn av høyere vektbelastning enn på forhjulet.   

 

 

Produsentens anbefalinger 

De fleste dekk har et anbefalt dekktrykk på emballasjen eller på siden av dekket. Sørg alltid for å være innenfor maksimums- og minimumstrykket som er oppgitt av produsenten. 

 

 

Personlige preferanser

Til syvende og sist er det opp til den enkelte rytter å bestemme det ideelle dekktrykket basert på deres spesifikke behov og preferanser. Det kan være fordelaktig å eksperimentere og finjustere dekktrykket for å finne den beste kombinasjonen av komfort, ytelse og sikkerhet. God tur!

 

 

Få hjelp til å bestemme dekktrykket på sykkelen din

Hvis du trenger mer informasjon om dekktrykk, og hjelp med hvilket dekktrykk som passer best for deg og dine behov, er du alltid velkommen til å kontakte våre eksperter hos kundeservice
 
Trenger du hjelp med andre oppgaver på sykkelverkstedet? Sjekk ut alle guidene våre her!