Tilbudsfest - mer enn 3000 tilbud. Spar opp til 50% her.

Guide til de forskjellige typer av sykkeldekk

Lagt opp d. 24-08-2023

Var denne artikkelen nyttig?

Dette er en guide hvor du finner ut av hvilke forskjeller det er på de forskjellige typer av sykkeldekk. Samtidig nevner vi også hvilke fordeler og ulemper, man kan oppleve ved de forskjellige sykkeldekktyper.

Under finnes det forklaringer, fordeler og ulemper i forhold til de forskjellige sykkeldekk.


Forskjellige typer av sykkeldekk 

Det finnes mange dekktyper, med hver deres fordeler og ulemper. Her er en liten guide, som kan hjelpe med å opplyse emnet:


Tubular / lukket ring

Tubular eller lukket ring, som det også kalles, er et dekk, som er lukket hele veien rundt (se under). Dekket limes eller tapes til felgen.

tubulardak250714.jpg

Fordeler

- Punkteringsbeskyttelse: I et tubular dekk kan du fylle tetningsvæske i, som hjelper med å lappe punkteringer. Det vil si, at de fleste punkteringer lappes med en gang med minimalt tap av luft og ved større hull, som ikke kan lappes, vil luften sive sakte ut. Dette gir en større sikkerhet, da en vanlig slange-punktering i høy fart kan være farlig.

- Vekten: Da dekk og slange er i et, betyr det at du kan spare på mengden av materialer for dermed å oppnå en lavere vekt

 - Rullemotstand: Da det ikke er friksjon mellom dekk og slange, betyr dette en lavere rullemotstand i forhold til et tradisjonelt dekk. Forskjellen har tidligere vært større, da tradisjonelle dekk i dag også har veldig lav rullemotstand.

Ulemper

- Et tubular dekk er vanskeligere å få av felgen, da det er strammere og er limet/tapet fast.

- Pris: Å lage et tubular dekk kræver mer jobb og lengre tid enn et tradisjonelt dekk. Derfor koster det også mer. Generelt er dekkene også av høyere standard. Så man får også noe for pengene.

- Kompatibilitet: Felgen skal være forberedt til å kjøre med tubular dekk og en vanlig felg kan ikke konverteres.

Tubular racerdekk kan finnes her
Tubular cyclocross dekk kan finnes her


Foldedekk

Foldedekk er den type dekk, som brukes på de fleste racer og MTB sykler. De har en kant, som er laget av kevlar eller annet bøyelig materiale og kan dermed foldes sammen.

folde250714.jpg

Fordeler

- På grunn av den mykere kanten er et foldedekk lettere å av- og påmontere felgen.

- Vekt: Da kevlar tråden er lettere enn wirekanten på et tradisjonelt dekk er totalvekten dermed lavere.

- Kvalitet: Generelt lages mange av de beste dekk kun i en foldedekk-utgave og ikke i en kanttråd.

Ulemper
​​​​​​​
- Listen av ulemper er kort. Generelt koster foldedekket litt mer enn et kanttrådsdekk, men du får også et tilsvarende bedre dekk.​​​​​​​

Kompatibilitet
​​​​​​​ - Sitter det foldedekk på sykkelen nå, kan du uten videre skifte til kanttrådsdekk. Det er også mulig med et konverteringssett å konvertere hjulet til å kjøre tubeless (men kun til MTB hvor dekktrykket ikke er like høyt som racerdekk)
 

Via linken under kan du trykke deg frem til den type og størrelse sykkeldekk, du skal bruke. I filteret kan du velge foldedekk under "Dekktype".

Vårt utvalg av dekk kan finnes her


Kanttrådsdekk

Kantrådsdekk er det, som du kjenner som et vanlig dekk fra de fleste citybikes, men brukes også på racer og MTB. Dekket har en stiv wire i kanten, som gjør at dekket er rundt/holder formen, når det ikke er montert på hjulet. 

krant250714.jpg

Fordeler
​​​​​​​
- Pris: Generelt koster kanttrådsdekket litt mindre enn et foldedekk.

- I tillegg er det mange av de beste citybikedekk/større og kraftigere dekk, som kun lages i en kanttrådsutgave, f.eks. Schwalbe Marathon Plus.

Ulemper

- Kantrådsdekk har de ulemper foldedekket har som fordeler. Se over.​

Kompatibilitet
​​​​​​​
- Sitter det et kanttrådsdekk på sykkelen nå, kan du uten videre skifte til foldedekk. Det er også mulig med et konverteringssett å konvertere hjulet til å kjøre tubeless.


Tubeless/Tubeless ready/UST

Tubeless/tubeless ready er et sykkeldekk, som er forberedt til bruk uten slange, som man kjenner det fra bil og MC.
Dekket er som et foldedekk i utseende og kan foldes, men med en gummiblanding og kant, som egner seg til å bruke det uten slange. Betegnelsene Tubeless, tubeless ready og UST er ofte et uttryk for at produsentene kaller deres sykkeldekk noe forskjellig. Langt de fleste (og alle tubeless-ready) sykkeldekk kan også brukes med slange. Tubeless sykkeldekk har i flere år vært veldig populære og vinner mer og mer innen race.
​​​​​​​​​​​​​​
tubelessvakse250714.jpg

Fordeler
​​​​​​​
- Punkteringsbeskyttelse: Et tubelessdekk inneholder tetningsvæske, som hjelper med å lappe punkteringer. Det vil si, at de fleste punkteringer lappes med det en gang, med minimalt tap av luft og ved større hull, som ikke kan lappes, vil luften sive sakte ut, som gir en større sikkerhet enn en vanlig slange-punktering. Væsken er også med å holde kanten mellom sykkeldekk og felg tett.

​​​​​​​- Dekktrykk: Når du kjører tubeless, kan du kjøre med et lavere dekktrykk, som kan være en fordel i mange forskjellige typer av terreng.

- Kvalitet: Mange av de beste sykkeldekk er tubeless ready. På den måten har du det altså - uansett om du kjører med eller uten sykkelslange.

Ulemper
​​​​​​​
- Pris: Generelt koster tubeless sykkeldekk litt mer enn et vanlig sykkeldekk, men du får også et tilsvarende bedre sykkeldekk og en bedre løsning ved å kjøre uten sykkelslange.

​​​​​​​- Du skal løpende fylle ny tetningsvæske på. Hvor ofte dette skal gjøres er forskjellig, alt etter hvilken du bruker og hvordan sykkeldekket ellers brukes.

Kompatibilitet
​​​​​​​
- Felgen er enten laget til kun å kjøre tubeless eller også kan en alm. felg konverteres, med et spesielt felgbånd, ventil og en spesiell tetningsvæske.
 
 
Trenger du hjelp til å løse et problem med sykkelen? Da kan du kontakte vår kundeservice på info@bikable.no