Tilbudsfest - mer enn 3000 tilbud. Spar opp til 50% her.

Hvilket dekktrykk er det riktige til sykkelen?

Lagt opp d. 24-08-2023

Var denne artikkelen nyttig?

I denne guiden vil vi hjelpe deg med hvordan du finner det riktige dekktrykket til sykkelen din. Alle tips og triks er også beskrevet til deg her på siden.​​​



Først og fremst skal vi starte med å si, at det IKKE finnes en rask og enkel måte å finne det dekktrykket, som passer perfekt til deg. Det er mange ting som er avgjørende for et godt dekktrykk.
Det er for eksempel: 

- Dekkets bredde
- Rytterens vekt
- System (Slange/Tubeless)
- Rullemotstand
- Underlag
- Kjørestil
- Komfort
- Punkteringsbeskyttelse
- Forskjell på dekktrykk foran og bak

Dekktrykk kan ses med et manometer på en pumpe eller med en trykkmåler. Her brukes betegnelsene PSI og i Bar. Igjennom hele guiden nevner vi dem begge, hver gang det blir nevnt et bestemt trykk.

Tommelfingerregel for dekktrykk til sykkel

Citybikes: 50-60 PSI / 3-4 bar
Racersykkel: 85-100 PSI / 6-8 bar
MTB: 30-40 PSI / 2-3 bar

Det riktige dekktrykket blir bestemt ut fra mange parametre (som tidligere nevnt), så vi kan ikke garantere, at tommelfingerregelen passer perfekt til nettopp ditt behov. Men så har du i det minste en peiling i den riktige retningen. 

20200730_111456_2_1598340767.jpg

Sykkeldekkets bredde og rytterens vekt

De to første punkter er også de mest essesielle punkter for å få litt viten om hvilket dekktrykk, du kan starte med. Ut fra dette trykket kan du så skru opp og ned etter behov

Som utgangspunkt gjelder disse regler:
- Jo tynnere dekket er, des høyere skal trykket være
- Jo lettere rytteren er, des lavere skal trykket være

Derfor skal en lett rytter på et bredt dekk ha et lavt dekktrykk - og en tyngre rytter med et smalt dekk skal ha et høyt dekktrykk.

Schwalbe, som er en av de førende produsenter innenfor sykkeldekk og sykkelslanger har med store forbehold prøvd å gi en anbefaling på hvilket dekktrykk, du skal kjøre med:

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                        

Dekkets bredde:  Rytterens vekt ca:    
  60 kg
Bar / PSI
85 kg
Bar / PSI
110 kg Bar / PSI
25 mm 6 / 85 7 / 100 8 / 115
28 mm 5.5 / 80 6.5 / 95 7.5 / 110
32 mm 4.5 / 65 5.5 / 80 6.5 / 95
37 mm 4 / 55 5 / 70 6 / 85
40 mm 3.5 / 50 4.5 / 65 6 / 85
47 mm 3 / 45 4 / 55 5 / 70
50 mm 2.5 / 35 4 / 55 5 / 70
55 mm 2 / 30 3 / 45 4 / 55
60 mm 2 / 30 3 / 45 4 / 55

 

*Dette anbefalingsskjemaet kan ikke garentere at du finner det riktige dekktrykket, da underlag, stil, system og resten av parametrene ikke er tatt i betraktning.

System? Sykler du tubeless eller med slange?

Det er ikke sikkert at du vil endre dekktrykket ditt, hvis du skifter mellom systemer som Clincher/slange og tubeless, men når du senker dekktrykket ditt, kanskje for å få mer grep, forhøyer du også sjansen for å punktere, da dekket har en større kontaktflate med underlaget. Ved lavt trykk er det også risiko for snakebites/slangebit, hvor hjulet treffer en ujevnhet, som gjør at slangen kommer i klemme inne i dekket og derved blir klemt/bit, så det kommer hull i slangen. Derfor kjører mange MTB-ryttere med tubeless, så de ikke opplever de siste problemer, men fortsatt får mer grep.

Kjører du med tubeless, kan du derfor godt kjøre med et lavere trykk. Det gjelder også tubeless racerdekk.

Rullemotstand og underlag på sykkelen

Denne overveielse henvender seg nok mest til MTB-rytteren, som med stor glede kan endre dekktrykket fra tur til tur og oppleve effekten av det på forskjellige underlag. Her vil du - alt etter underlag - overveie en balanse i mellom rullemotstand, grep, punkteringsfare mm.

Høyt dekktrykk gir som utgangspunkt en lavere rullemotstand og mindre grep. Men blir dekktrykket for høyt kan de støt, som hjulet skal absorbere, bli påvirket negativt og gi en dårligere rullemotstand.

Lavt dekktrykk gir en høyere rullemotstand men til gjengjeld mer grep på et løst eller ujevnt underlag. Men blir dekktrykket for lavt, er det igjen fare for punktering og snakebites

Kjørestil og komfort på sykkelen 

Er du en erfaren MTB-rytter, kan du med den riktige kjørestilen, klare til å holde et godt tråkk, balanse og god kjøring på ujevnheter og du kan komme avsted med å kjøre på et dekktrykk helt ned til 25 PSI/1.7 bar og enda mindre enn det - alt etter ryttervekt, system osv.

Ønsker du en bedre komfort på hardt underlag, kan du, uansett om det er på racer, MTB eller citybike, senke dekktrykket velvitende, om at du skal bruke litt mer energi på grunn av den høyere rullemotstanden

Men det er morsommere å kjøre en lang komfortabel tur enn en kort ubehagelig tur.
Studier viser også at en sykkelrytter, som er komfortabel på en sykkel, yter vesentlig mer enn en rytter, som føler ubehag.

Lei av punkteringer på sykkelen din?

Punkteringer kommer som regel enten ved at du treffer en skarp gjenstand eller du opplever et snakebite/slangebit.
Kjører du med et lavt dekktrykk, kan du med stor fordel heve trykket på dette hjulet, du punkterte på. Prøv også å være så jevn som mulig i din kjøring. Øv deg på å lene deg frem og tilbake på de riktige tidspunkter, og bruk armene dine til å trekke i styret, når du vil unngå for mye press på forhjulet ditt og bruk føttene dine (hvis du kjøre med klikkpedaler) til å fjerne litt vekt fra bakhjulet.
Har du pumpet dekket ditt for hardt, vil du kanskje oppleve at du får sive-punkteringer. Her kan det være godt å senke trykket litt.

Skal du vurdere forskjellige dekktrykk på forhjul og bakhjul?

Hvis du opplever at du ofte punkterer på bakhjulet ditt, kan du vurdere om bakhjulet ditt skal ha et høyere trykk enn forhjulet ditt. Dette er veldig normalt for MTB-ryttere, så her skal du føle deg fri til å eksperimentere.

Men når alt kommer til alt, er det ikke noen, som kan komme å si til deg, at du kjører med feil dekktrykk. Det er deg, som bestemmer 100%, hvor mye komfort, rullemotstand, grep osv. du ønsker. God tur!